Araca yanlış yakıt koymak ve yapılması gerekenler

Yazar http://bilginti.blogspot.com/ on Tuesday 28 May 2013 | 07:06

Eğer bir şekilde benzinle çalışan arabanızın deposuna dizel, dizel yakıtlı aracınızın deposuna ise benzin koyduysanız, sakın motoru çalıştırmaya kalkmayın, hatta ve hatta aracın anahtarını oynatmayın bile. Aksi halde depoda olmaması gereken yakıt, araç içerisinde dolaşmaya başlar ve çok ciddi zararlar verir.

Benim başıma öyle şeyler gelmez, ben çok dikkatliyim diye düşünüyorsanız, hemen size bir istatistikten bahsetmek istiyorum. Hey yıl 150.000 kişi bir şekilde deposuna yanlış yakıt dolduruyor.
Bu da her üç buçuk dakika da bir facia yaşanıyor anlamına gelir. Bundan yaklaşık 2 ay önce, dizel yakıtlı aracıma az kalsın dolacak olan benzini son anda fark ettim ve bir hışımla benzinlikte çalışan görevliye doğru koşarak, faciayı önledim. Aslına bakarsanız ben çok şanslıydım, ya görmeseydim ve depom 45 litre benzin ile dolu olsaydı aracımda ne gibi hasarlar meydana gelirdi ve daha da önemlisi ben ne yapardım?

Olası Zararlar

Dizel araçlar hepinizin bildiği üzere benzinli araçlara göre çok daha dikkat gerektiren, tolerans seviyeleri benzinli araçlara göre oldukça zayıf olan mekanizmalardır. Dizel yakıt pompaları yüksek basınçlarda çalışırlar (modern sistemler 350 ile 1600 bar arası) ve yakıtla yağlanırlar. Şimdi dizel içinde benzinin varlığı yağlanmayı azaltan ve bunun sonucunda metal sürtünmesini zirveye çıkaran çözücü bir etki yaratır. Zarar gören pompadan kopan, dökülen metal parçalar, yakıt içerisinde birikmeye başlar ve yakıt sistemine tahmin edemeyeceğiniz kadar çok zarar verebilir.

Bazı yakıt sistemlerinde kullanılan contalar ve sızdırmazlar da çok ciddi zarar görebilir. Yanlış yakıt sistemde ne kadar dolaşırsa, hasar o kadar büyür ve öyle ki kimi zaman motoru bir yenisiyle değiştirmek daha ekonomik bir çözüm olabilir. Common rail teknolojisine sahip (HDi) motorlarda durum daha risklidir. Eğer kir, parçacıklar bu sisteme zarar verirse işte o zaman işiniz çok zor, çünkü değişmesi gerekenlerin listesi epey kabarık gibi görünüyor; düşük veya yüksek basınçlı yakıt pompaları, enjektörler, yakıt borusu, çeşitli filtreler, ve yakıt tankı........

Direkt benzin enjeksiyonlu (GDI) motorlarda da risk büyüktür. Çoğu araçta, siz anahtarı çevirdiğiniz anda devreye giren düşük basınçlı, elektrikli bir pompa mevcuttur ve bu sistem siz anahtarı ilk kademeye çevirdiğiniz anda, yakıtın sirkülasyonuna izin verir ve bu da şu anlama gelir, yanlış bir yakıt alımı sonrası anahtarla hiç bir hamle yapılmaması aracın sağlığı için hayati önem taşımaktadır.

Yapılması Gerekenler;

Her iki durumda da (benzinli araca dizel, dizel araca benzin alımı) mümkün olan en hızlı şekilde, depoda olmaması gereken yakıtın çekilmesi, deponun temizlenmesi ve yeniden ihtiyaç duyulan yakıtın doldurulması gerekmektedir.

Bir de unutmadan bu sıkıntı yeni arabalar göz önüne alındığında, dizel araçlarda daha çok yaşanmaktadır, bunun bir nedeni yeni nesil dizel araçların çok sessiz çalışması ve eskisi gibi yüzlerce metre öteden ben geliyorum dememesi. Bu yüzden siz siz olun araçtan çıkar çıkmaz, görevliyi aracın yakıt türü hakkında bilgilendirin. Bunun yanında modern benzinli araçlardaki yakıt doldurma boğazının, dizel yakıt doldurmak için kullanılan hortumun ağzına kıyasla daha küçük olması da bu riski daha çok dizel araçlar etrafında topluyor. Demek istediğim aracınıza yaklaşan görevli, büyük ihtimalle benzin kapağını açtığında elindeki dizel hortumla uyuşmazlığı sezecektir ama siz ne olursa olsun işinizi şansa bırakmayın.

0 yorum:

Post a Comment

 
Copyright © 2013. Bilginti - Tüm hakları saklıdır. İzinsiz kopyalama yapılamaz!..