KELEBEĞİN RÜYASI FİLMİNDE HAYATI ANLATILAN ŞAİRLER KİMLERDİR?

Yazar http://bilginti.blogspot.com/ on Tuesday 26 February 2013 | 09:49


Bazı filmleri izlersiniz ya da bazı kitapları okursunuz tadı damağınızda kalır. Filmi izlerken, kitabı okurken bitmesin istersiniz hani, ne kadar uzayacağını düşünmeden. Alır götürür sizi bir yerlere, bittikten sonra da sürekli aklınızın bir köşesindedir. Aslında gerçek olmadığını bile bile gerçekmiş gibi acıtır içinizi eser. Dün izlediğim ‘Kelebeğin Rüyası’ adlı filmde aynen bu şekilde olan bir eserdi. Hatta başlı başına bir sanat eseriydi diyebilirim. 




Yönetmenliğini Yılmaz Erdoğan’ın yaptığı, başrollerinde Kıvanç Tatlıtuğ, Mert Fırat, Belçim Bilgin ve Yılmaz Erdoğan gibi usta oyuncuların bulunduğu, konusunu ise 1940’lı yıllarda yaşamış ve maalesef veremden hayatını kaybetmiş iki usta şairin hayatından alan çok güzel bir film. Mekan olarak Zonguldak ve İstanbul seçilmiş. Ama filmin çoğunluğu Zonguldak’ta geçiyor. Maden işçisi olmanın zorluklarına ve o zaman yürürlükte olan mükellefiyet kanununa göndermeler yapılıyor.





Benim size asıl bahsetmek istediğim konu ise filme konu olan şairlerimizin hayatı. Ben filmi izlemeden önce konunun gerçekte de yaşamış 2 şairden esinlendiğini biliyordum. Ama filmi izledikten sonra aklımda beliren ilk soru, acaba kimdir bu Rüştü Onur ve Muzaffer Tayyip Uslu oldu. İşte size şairlerimiz hakkında bilgiler.


Muzaffer Tayyip USLU kimdir ?

‘’Bir güzele güzelliğini hatırlatmak isterdim, aynalardan evvel...’’
Arnavut bir babanın oğlu olan Muzaffer Tayyip Uslu, 1922 yılında İstanbul’da doğmuştur. İstanbul’da tahsilinin bir kısmını tamamladıktan sonra Zonguldak’a geldi ve lise öğretimini burada tamamladı. Zonguldak Lisesinde Behçet Necatigil’in öğrencisi oldu. Lise öğrenimini bitirdikten sonra İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümünü kazandı. Fakat yoksulluk ve hastalıktan dolayı Üniversite öğrenimini yarıda bırakmak zorunda kaldı. İstanbul doğumludur fakat kısa ömrünün yarısını Zonguldak’ta geçirdiği için Zonguldaklı şair olarak anılır. Döneminin en usta şairlerinden olan Muzaffer Tayyip, 1946 yılında veremden öldü. Usta şairin şiirlerinden birisi...

ÖLDÜKTEN SONRA
Diyeceklerki arkamdan
Ben öldükten sonra
O, yalnız şiir yazardı
Ve yağmurlu gecelerde
Elleri cebinde gezerdi
Yazık diyecek hatıra defterimi okuyan
Ne talihsiz adammış
İmanı gevremiş parasızlıktan...


Rüştü ONUR kimdir ?

Bir köy öğretmeni olan Mehmet Emin Onur’un 1920 yılında Devrek’te dünyaya gelen oğludur. İlköğrenimini Devrek’te tamamlayan şair, daha sonra Kastamonu ve Zonguldak’ta tahsiline devam etmiştir. Muzaffer Tayyip Uslu ile yakın arkadaş olan Rüştü Onur, yine arkadaşı gibi Behçet Necatigil’in öğrencisidir. Hastalığı nedeni ile eğitimine devam edemeyen usta şair, Ereğli Kömür İşletmeleri’nde Maliye Varidat Memur Muavini olarak görev yapmıştır. Sağlığı daha da kötüleşince Heybeliada’da bulunan Senatoryum’da tedavi görmüştür. Bu sırada yine aynı yerde tifodan tedavi gören Mediha Sessiz ile nişanlandı. 1942 yılında nişanlısını kaybeden şair, 2 Aralık 1942 yılında Beşiktaş’da Şair Leyla Sokakta bulunan evinde veremden yaşamını yitirdi. Usta şairin şiirlerinden birisi...

İTİRAF
Size açabilmeliydim içimi
Geceler yalnız size
Ve yüzüm kızarmadan
Çocukluğumun küçük aşklarını
Anlatabilmeliydim
Geceler yalnız size

Benimde aşklarım oldu
Ve alabildiğine günahlarım
Halbuki bigünah olmak istedim
Bütün ömrümce

Anam,
Ben topaç çevirirken sokakta,
Benim güzel oğlum
Paşa olacak derdi.
Halbuki ben hala,
Topaç çeviriyorum sokakta.

0 yorum:

Post a Comment

 
Copyright © 2013. Bilginti - Tüm hakları saklıdır. İzinsiz kopyalama yapılamaz!..