Zeka gelişimi için gerekli besinler

Yazar Gökhan Asan on Wednesday, 27 March 2013 | 11:22

Beslenmenin insan sağlığı üzerinde ne kadar etkili olduğunu hepimiz biliyoruz. Anne karnında ceninken başlayan ve ömrümüzün sonuna kadar devam eden süreçte, aldığımız gıdaların zeka, hafıza ve öğrenme kabiliyeti üzerinde de çok çeşitli etkileri olduğu uzmanlar tarafından açıklanan bilimsel gerçeklerin arasındadır. Hafıza ve zeka gelişimi açısından bakıldığında bazı besinler diğer besinlere oranla daha önemli bir hal almaktadır. Bu nedenle bu besinlerin tüketimine öncelik vermeliyiz.

zeka gelişimi çok küçük yaşlarda başlar

Peki zeka gelişimi için en çok hangi besinler tüketilmeli ?

Yumurta : Beynimizin katı kısımı yağdan (EFA- yağ asidi) oluşur ve bu yağı vücudumuz kendisi üretemez. Bu sebepten beynimize iyi yağlar sağlamamız gerekir. Yumurta beyin için mükemmel bir EFA kaynağıdır.

Demir : Demir, oksijenin beyine taşınması ve beyin tarafından kullanılmasını sağlayan kandaki hemoglobin ve alyuvarların oluşumunda çok önemli bir etkiye sahiptir. Yani oksijenin beynimize ulaşması için mutlaka demire ihtiyaç vardır. Peki demir hangi yiyeceklerde bulunur? Kırmızı et, pekmez, domates ve koyu yeşil sebzler demir açısından zengin yiyeceklerin başında gelir.

Balık : Beynimizin çok önemli olan omega-3 yağ asidi açısından en zengin olan yiyecek şüphesizki balıktır. Yağlı balıklar beynimizin büyümesi için temel öneme sahip olan EFA ve DHA yağlarını içlerinde bulundururlar. Özellikle uskumru ve sardalya, EFA açısından çok zengin besin kaynaklarıdır. Ayrıca sardalya da bulunan koline isimli kimyasal da beyin için çok önemlidir.

Ginkgo Biloba : Doğu kültüründe çok kullanılan hafıza otuna verilen isimdir. Kan damarlarını genişleterek oksijen miktarını arttırır ve böylelikle beyine giden kan miktarı da artar. Aynı zamanda beyni kendisine zarar verecek radikallerden korur.


C ve E Vitamini : Demirin beyin gelişimi için ne kadar önemli olduğundan bahsetmiştik. C Vitamini ise vücuttaki demir emiliminin kolay olması bakımından çok önemlidir. Demir açısından zengin bir yiyecek yanında C Vitamini açısından zengin bir besin tükettiğiniz zaman, demirin vücuttaki emili çok kolay bir şekilde sağlanacaktır. E Vitamini ise antioksidan olması açısından beynin verimli çalışması açısından önemlidir.

Biberiye : Yapılan çalışmalar, biberiyenin hafızayı güçlendirdiğini ve beyin yorgunluğunu azalttığını ispatlamıştır.

Çilek ve Biber : Çileğin içerisinde bulunan fisetin maddesi hafıza kaybının etkilerini azaltıyor ve bunamayı geciktiriyor. Ayrıca çileğin stresi engelleyerek mutluluk verdiği de yapılan araştırmaların bir sonucudur. Kırmızı biberin de çilek gibi, vücudun mutluluk hormonu salgılamasına yardımcı olduğu söyleniyor.

Muz : Beynin yeterli bir şekilde çalışması ve konsantrasyon bozukluğunun engellenmesi için gerekli olan B Vitamini açısından zengindir.

Bitter Çikolata : İçerisinde antioksidan ve magnezyum bulunur ve bunlarda beyine oksijen taşıyarak beynin daha aktif çalışmasını sağlar.

Yağlı Tohumlar ( ceviz/ fındık ) : Omega yağları açısından zengin olan ve insanın kendisini zihinsel ve psikolojik olarak daha iyi hissetmesini sağlayan yağlı tohumlar, beyin gelişiminde, hafızanın güçlendirilmesinde ve konsantrasyonda önemli etkilere sahiptirler.

Havuç : Beyin metabolizmasını canlı tutarak, hatırlama yeteneğinizi arttırır. Ayrıca ezber yeteneği için gerekli olan C vitaminini barındıran havuç, uzmanların ezber yaparken zorluk çekenlere tüketilmesini önerdiği besinler arasında yer alır.

0 yorum:

Post a Comment

 
Copyright © 2013. Bilginti - Tüm hakları saklıdır. İzinsiz kopyalama yapılamaz!..